VRAAG EEN GRATIS KENNISMAKINGSGESPREK
Loopbaancheques ongelukkig

Trajecten voor werknemers – ACT IN WORK

Coaching voor waarde(n)volle medewerkers van waarde(n)volle bedrijven.

Met ACT IN WORK bieden we trajecten aan die organisaties kunnen aanbieden aan hun medewerkers. Wanneer “waarde(n)volle” werknemers in de problemen komen op de werkvloer en/of ernaast, bieden wij hulp en ondersteuning.

Op maat van de werknemer onderzoeken en bepalen we de specifieke hulpvraag en werken we gaandeweg een traject op maat uit zodat functioneren in werk en leven weer aangenaam is. We gaan méér naar leven en gaan weg van ‘overleven’.

Vaak ligt een gebrek aan zelfvertrouwen of perfectionisme aan de grondslag van het probleem. Soms hebben medewerkers een moeilijke tijd achter de rug en kunnen ze een duwtje in de rug gebruiken. Mensen die veel nadenken, uitstellen, veel wikken en wegen, kunnen dat in het dagelijks leven en in hun werk als belemmerend ervaren. Er is veel druk, de piekermodus staat altijd aan en de twijfel slaat toe. Het kan altijd beter? Of we stellen het nog even uit? Of er is onduidelijkheid over de toekomst? Er zijn veranderingen op til? Door dit alles is plezier in werk en leven wat op de achtergrond geraakt. Vanuit daadkracht werken en handelen gaat moeilijker dan dat men zou willen én kunnen.

Herken je dit bij je medewerker of ben je zelf een werknemer en herken je jezelf?

  1. Je bent een echte pleaser.
  2. Je legt de lat torenhoog voor jezelf, maar soms ook voor anderen waardoor je soms het verwijt krijgt dat je (te) kritisch of veeleisend bent
  3. Je gaat ervan uit dat je niet beantwoordt aan de verwachtingen die anderen van jou hebben, maar merkt vaak dat het je eigen verwachtingen zijn waar je op botst. Je bent nooit tevreden over je eigen prestaties.
  4. Je kunt pas tot rust komen als je het gevoel hebt dat je de dingen onder controle hebt. Controle is een woord dat je goed kent.
  5. Je hebt nooit rust in je hoofd: je piekert veel en je innerlijke criticus zwijgt nooit. Je bent heel erg streng voor jezelf (en misschien ook voor anderen)
  6. Je hebt last van angsten. Dat kan vb. faalangst, verlatingsangst of bindingsangst zijn. Misschien ben je wel bang van nieuwe dingen.
  7. Je stelt dingen uit en daar voel je je schuldig over. Het is nooit goed (of snel) genoeg. Je voelt je een loser, een mislukkeling of onbekwaam.
  8. Je hebt moeite met beslissen. ‘Kiezen is verliezen’ is het motto van de perfectionist.
  9. Je neemt meer verantwoordelijkheden op je dan eigenlijk zou moeten.
  10. Je bent een doorzetter en gaat ver over je grenzen heen, tot je helemaal uitgeput bent.
  11. Misschien voel je je wel een bedrieger en heb je last van het Imposter-syndroom.
VRAAG EEN GRATIS KENNISMAKINGSGESPREK
Loopbaancheques Annick met laptop coaching

Sommige symptomen zijn bij de ene sterker aanwezig dan bij de andere. Het is mogelijk dat één of meerdere symptomen helemaal ontbreken.

We leren een nieuwe manier van omgaan met jezelf nl. anders omgaan met gedachten en gevoelens waardoor er meer ruimte komt in je hoofd. Zo krijg je weer zicht op wat écht belangrijk is. Zo ga je op het werk en daarbuiten weer meer vanuit je gevoel opereren dan vanuit hun hoofd. We werken hier aan werkbaar werk. Wat past er bij jou? Wat is voor jou belangrijk?

De aanpak is wetenschappelijk bewezen effectief. ACT is uitermate geschikt voor werk gerelateerde vraagstukken. Bijvoorbeeld in tijden van reorganisatie waarin veel verandert en waarin van medewerkers en management wordt gevraagd in beweging te komen. Voor hen die toe zijn aan een nieuwe stap in hun carrière. Voor hen die zich verder willen ontwikkelen in hun (nieuwe) functie. Voor het ontwikkelen van authenticiteit en krachtig zijn.

ACT leert mensen zich te richten op zaken die ze op directe wijze kunnen beïnvloeden (zoals het eigen gedrag) in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn (gebeurtenissen in leven en werk, emoties en gedachten). Mensen leren vermijdingsgedrag te ondermijnen, meer contact te krijgen met het hier en nu (mindfulness) en, zeer belangrijk, met hun waarden. De aanpak zorgt ervoor dat mensen in beweging komen en dat ze dingen gaan doen die ze belangrijk vinden (ondanks de angst die dat soms oplevert).

Het doel is het ontwikkelen van (psychologische) flexibiliteit. Hoe groter de psychologische flexibiliteit, hoe makkelijker iemand om kan gaan met uitdagende situaties en de vervelende ervaringen die zijn/haar pad komen. Zo is iemand in staat om je leven in te vullen op basis van wat waardevol is voor hem of haar. En dat zorgt voor een grotere vitaliteit, zowel op het werk als daarbuiten.

VRAAG EEN GRATIS KENNISMAKINGSGESPREK
Wil jij weten hoe het met je loopbaan gesteld is? Doe hier de test!
Wil jij weten hoe het met je loopbaan gesteld is? Doe hier de test!